tisdag 23 augusti 2011

Var det smart?

Till slut så fick jag det där berömda rycket, och bestämde mig för att det var dags. Jag ska sluta snusa. Igen.
Förra gången så gick det ju riktigt bra, sånär som på abstinensutlöst slagsmål med en skogsmaskin och en abnorm konsumtion av äpplen.

Den här gången så har snuset fungerat som en lugnande faktor av stora mått. Anledningen till att jag började igen, var ju i någon form av självmedicineringssyfte, och det fungerade bra.

Att mitt infall sammanföll med dagen då Murphy's lag rådde här i huset, gjorde inte starten lättare.

06:17. Barnen står i hallen, påklädda och klara för första dagen på en ny vecka. Mina kängor då?
Ja,just det. I källaren. Nedför trappen, och där är det en sjö...
Översvämning.

Det satte standarden för den måndagen.

Men nu kör jag.Jag har nu varit utan snus under läppen i mer än ett dygn.
Eftersom jag vet att abstinensproblematiken är ganska så rejäl i mitt fall, så har jag börjat ett nedtrappningsschema med hjälp av sugtabletter.
Att bryta med vanan att stoppa något under läppen, måste jag göra omedelbart.
Det kommer att ersättas av något annat. Frågan är bara vad? Jag ska ta en tur bland fruktdiskarna på stora affären imorgon och försöka hitta lite alternativ...

Jag blev varnad, av den vänliga kvinnan som hjälpte mig på apoteket, för att trappa ner för mycket och för fort eftersom det oftare leder till återfall.
Hm.
Jag blev rekomenderad sugtabletter av den starkare varianten, för att få "tillräckligt" då jag snusat en hel del innan.

Men inte är det tillräckligt.
Jag har idag satt i mig nästa maxdos av dessa slemmiga flourtabletter, och jag är inte direkt avspänd kan jag säga.

Sååå jag räknade efter lite.. Maxdos sugtabletter: 15x2mg= 30mg nikotin.
Tidigare snusmängd: c:a 65gram x 8mg= 520mg nikotin. Eeeeh..

Det var ju det där med nedtrappningen då ja.
Men det är klart det kommer gå vägen. Det är bara en fråga om hur pass omgivningen ska få lida.
Och hur mycket jag kommer äta. Och vad.

4 kommentarer:

  1. Tja....det här kan ju bli spännande att följa...

    SvaraRadera
  2. Heja på!!! ;-) /Pernilla

    SvaraRadera
  3. Hur går det med snusandet? Elr ickesnusandet kanske jag ska säga?;-). /Pernilla

    SvaraRadera