torsdag 21 juli 2011

Sommar i p1

Idag fick jag ett lyssningstips i en kommentar av "Fröken Märkvärdig" . Monika Nyströms program som sommarpratare i p1. Hon har förlorat sin man till cancern, och berättar om sin resa genom allt som hänt.
Jag lyssnade på musik för att hålla ångan uppe med golvläggningen, när kommentaren plingade fram i telefonen.
" hm. Det där borde jag kanske lyssna på."
Ner med Spotify och upp med webradion. Och inte blev det så högt tempo på golvläggandet där en stund.
Men jösses. Hon kunde verkligen sätta ord på saker som JAG själv känner, men inte har kunnat uttrycka.
Helt otroligt.
Sätt att tänka och förhålla sig, som är en direkt spegelbild av mig själv.
Givetvis inte helt och hållet, men väldigt mycket.
Deras sätt vara med varandra, vad de gjorde och inte gjorde.
Barnens funderingar och frågor.

Men hon har kommit längre på sin resa än jag.
Att leva, inte överleva.
Det är en vacker tanke, men långt ifrån en känsla för mig.
Men tanken tar jag med mig. Hennes inställning.
Den gav styrka kände jag.


Så där sätt jag med ett måttband i handen, på en trave golvplankor, och lyssnade.

Det var bra. Riktigt bra.
Av henne. För mig.


Och av tipsaren förstås.

Tack.


Den som vill höra programet, hittar det samma här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=4548825  

5 kommentarer:

  1. Orkar jag lyssna?/Anna "Hopp och Kärlek"

    SvaraRadera
  2. Hej Anna.
    Av det lilla jag vet om dig genom bloggen, så tror jag du orkar vad som helst.
    Om du orkar lyssna just nu, det vet du bäst själv tror jag. Men jag tror det passar dig.
    Spara ner poden i paddan om inte annat, så finns det där när du känner för det.
    Skönt att ni fick till trippen till kusten förresten! Även om det sliter hårt, så är det värt det. Sköt om dig så du håller. B

    SvaraRadera
  3. Tack Björn. Will do so!!/Anna

    SvaraRadera
  4. Fint att du lyssnade, bra att det kändes givande. Jag tyckte det var så fantastiskt berättat av henne. Och starkt. Oj vad jag grät. Körde bil när programmet gick. Det blev nästan lite trafikfarligt.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Hjälp vilket fantastiskt program det var!! Först igår fick jag tillfälle att lyssna, helt tagen av denna fantastiska kvinna!! // Pernilla

    SvaraRadera