onsdag 13 juli 2011

Energisvängningen

Ahh.. Nu sover de middag. E och J alltså. C spelar Lego I.J. Det är ju speldag enligt schemat.
Vissa dagar så kan barnen vara intensiva(re). Idag är en sådan dag. Vilja, vilja, vilja.
Fullt slagsmål mellan 3-åring och 1,5-åring om vem som ska ta makten över barbapappaboken. Eller traktorn. Eller pappas ena sko. Eller..
Rivas, puttas, bitas. Min, min, min.

Ibland kvittar det hur jag försöker att distrahera, aktivera och gå emellan. Det är maktkamp.
Jag gillar verkligen att mina barn har mycket vilja. Det är bra att ha drivkraft, så länge som man använder den rätt. Så länge som den inte blir bestraffad och tillbakatryckt, utan istället guidad och kanaliserad.
De flesta barn med mycket "go", är ju till besvär och störande för andra har jag märkt.
Så jag hoppas att jag kan hjälpa mina små att använda sin vilja, så den inte ska bli ett "problem" som ska arbetas bort.
Det är inte lätt.

Jag har fått en mer svängande energitillgång på sistone. Ena dagen så räcker inte timmarna till för att göra allt som man vill, och nästa så förstår jag inte hur jag ska klara mig tills barnen somnar för kvällen.
Vardagliga grejer som att plocka ur diskmaskinen eller dammsuga kan kännas fullkommligen omöjliga att orka med. Nästa dag så har jag svårt att sitta still, och bara måste fixa grejer som inte har blivit gjorda.
Det känns inte ok.
Barnen är ju inte sena att märka av vad det är för en dag heller, och så kommer deras reaktion på det.

Men här hemma fungerar det inte idag. Konflikterna hopar sig.
Det enda är att byta miljö helt och hållet.
Så efter lite återhämtning för små(och pappa), så blir det en tur till stan för lite affär, och sedan glass i lekparken.
Där kan man röja lite rejälare när man är liten!

4 kommentarer:

  1. Så rätt du verkar tänka angående barnens uppfostran och ditt ledande...

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag TYVÄRR känner igen den där känslan av att redan när man vaknar på morgonen undra HUR jag ska klara alla timmarna tills han ska gå och lägga sig för kvällen...

    På nåt sätt går det, och så kommer det bättre dagar och med dom lite mer energi. Förhoppningsvis :)

    SvaraRadera
  3. Annica: Hej. Jo nog kan man ha en idé om hur man vill att det ska vara, men att omvandla det till verklighet är ingen picnic.

    SvaraRadera
  4. Fröken Märkvärdig: Visst går det. Man klarar de mest otroliga prövningar om de kommer. Men ibland kan det kännas omöööjligt innan.
    Om det ändå vore så att energin fylldes på lika fort som den försvinner..
    Ska nog komma dit tillslut!

    SvaraRadera