söndag 17 juli 2011

Ordning & reda

Jag snusar. Som tusan. Jag har slutat med det en gång, och det gick ju jättebra. Att snusa när man ska bli förälder för första gången, det går ju inte. Så jag slutade. Bara sådär. Slängde ut dosan genom fönstret på väg till jobbet en morgon, och sen var det slut.
Ja, jag vet. Inte skräpa ner. Men just då var det motiverat på något vis. Det fick inte bli någon tvekan där.
Tiden efter åt jag äpplen. En jävla massa äpplen. Blev något av en expert på Royal Gala tror jag.
Men det gick. Bra.

När cancern drabbade familjen, så fick jag mitt återfall. Efter 5 år. Den där belöningskänslan, lugnet.
Jag tyckte inte det var så jättefarligt att ta till snuset direkt. Det kunde ju vara värre.

Men det är ju inte bra. Jag har dessutom lovat C att jag ska sluta innan han blir 6år i höst.
Jag har gradvis dragit ner en del sista tiden, och det går INTE bra. Jag mår inte helt ok direkt, så när orken och känslorna svajar blir det inte bättre av att ta bort det där som får allt att gå liiite lättare.
Men det måste ju gå på något vis. Jag får prova med slutarökapryttlar som de har på apoteket kanske.

Idag har jag fått hjälp med barnen här hemma av deras mormor o morfar. Gräs har klippts(igen), ved har burits och tvätt har plockats.
Det är skönt att få ordning. Riktigt skönt. Eftersom det inte finns jättemånga timmar att fixa allt när barnen sover. och jag dessutom ska ha ork, så är det skönt att få jobba ikapp någon dag ibland.
Allt känns ju bättre om man inte har en gräsmatta som skrattar förnöjt bakom sitt långa skägg, eller en full tvättkorg som hånler med locket när man badar barnen.
Men har man väl börjat så är det svårt att sluta. Kontoret har fått sig en genomkörare med.
En massa "kanske bra att spara på papper" ifrån strax efter millenieskiftet fick flytta till pannrummet. De skulle bara veta vad som väntar.
Sen fick barnfilmerna sig en genomgång. Har inte kollat själv i de lådorna på ett tag, och det var en smärre chock. Två filmer i sina fodral. Två. Resten var en hög av hela och trasiga fodral, papper, lego och lösa skivor. Det såg dessutom ut som om ett par skivor använts som jordnötssmörsslevar........Ajax.

Lego ja. Jag har pratat med herr snart 6-åring om att försöka hålla koll på bitarna lite bättre, men jag tror inte det går så bra. han får dessutom god hjälp av sina yngre kumpaner som gärna lägger saker på lite udda ställen.
Exempel på platser där man kan hitta lego här hemma? Javisst! Mellan madrassen och lakanet, I toaletten, i kylskåpet, bakom böckerna i bokhyllan och sist men inte minst, min personliga favorit; i pappas arbetskängor.

3 kommentarer:

  1. Har man bestämt sig så fixar man det mesta!!

    SvaraRadera
  2. Hallå där!
    Hörde du Sommar i P1 igår? Det var så himla bra och jag tänkte på dig. Sommarvärd var Monika Nyström, en tvåbarnsmamma vars man gått bort i cancer. Mycket starkt, fint och tänkvärt om hur hon och hennes barn har hanterat sorg och fått livet att gå vidare trots allt.

    Lyssna när du har tid! Här är länk:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=4548825

    SvaraRadera
  3. Annica: Hej. Visst går det. Det är nog vägen till målet som är annorlunda.

    Fröken Märkvärdig: Det blev ett inlägg!

    SvaraRadera