söndag 30 oktober 2011

Tid att andas

Det är så fantastiskt skönt, att bara få släppa allt.
Veta att barnen har det bra på sina respektive håll.
Inte ha några måsten.
Inga göromål som står och väntar.
Bara få sitta där.
Utan några artificiella ljud.
Bara solen, vinden. Ekorrar och nötskrikor.
Och om man har tur, så får man uppleva skogens drottning(eller hur var det nu?)på nära håll.

Jakten är en så total bortkoppling från vardagen.


Vissa vill ju så klart hävda att det handlar om mordlystna gubbar och djurplågeri.
Och så går de glatt och köper en fläskfilé på Ica, så att det "bara" är köttkonsumtion.

Jag vill nog påstå att det är en så etiskt riktig anskaffning av kött som man kan genomföra.
Kan man ställa upp på att det faktiskt handlar om att döda ett djur, och ta vara på det för att konsumera, så blundar man ju inte för verkligheten.
Jag vet dessutom precis hur det har gått till, hela vägen.
Om man med det för ögonen tycker det är helt fel att äta djur, kan jag ha full förståelse för.
Är det ok att döda och äta upp andra varelser?
Absolut en viktig fråga att ställa sig.

Visst finns det människor som kopplar köttet i paketet till att det faktiskt kommer från ett djur, men många vill absolut inte ta till sig den tanken.
De har ju bara köpt kött.

6 kommentarer:

  1. Jag skulle aldrig vilja skjuta bambi - skulle inte klara av det (min fasa är att köra på något småvilt utan att det dör, för vad sjutton gör man då?) men faktum är att jag gärna _äter_ bambi.

    För att jag ska kunna äta bambi har rimligen någon annan skjutit...

    Hoppas du får en riktigt fin dag!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja jaga, men har aldrig haft tillfälle. Skulle också gärna handla ekologisk kött från gården, men jag har inte råd.

    SvaraRadera
  3. Jakten och vistelsen ute i skog och mark är den bästa vilan för kroppen. Låta tänkar och känslor löpa fritt. Kall och klar luft, goda jaktkamrater och en fin hund är bara bonus! Må så gott och fortsätt kämpa som du gör. "Någonstans inom oss är vi alltid tillsammans", glöm inte det.

    SvaraRadera
  4. jagvilljagkanjagvagar: Nej man måste ju inte skjuta det man äter, så länge som man accepterar att någon annan gör det... Och för guds skull, inte Bambi! Skulle ju stänga dörren för ytterligare en uppföljare!=P

    Mamma Vilja: Fixar du jaktkort och examen, så ordnar jag tillfället!
    Visst är det galet dyrt med eko-köttet. Får hoppas att tillräckligt många handlar ändå, så volymen ökar och priset sjunker.

    Anonym: Så sant. Tack.

    SvaraRadera
  5. Jag är vegetarian men i verkligheten så har människan alltid jagat för att öveleva. Trots att jag älskar djuren i naturen så har jag förståelse för jakten. Men själv skulle jag aldrig jaga...

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Hittade till din blogg så sent som igår, läst en hel del och du berör med din text!

    Ang detta inlägg: Är vegetarian sedan 12 år tillbaka, har rätt så starka åsikter om vad JAG tycker, men till skillnad ifrån förr brukar jag inte diskutera saken något större längre. Jag är uppvuxen på viltkött då min pappa och bror är jägare båda två. Dock valde jag i tonårstid att sluta med köttet för gott. JAG anser att ingen människa har rätt att ta någon annans liv (med undantag för när djuret lider av skador som uppstår ex i samband med trafikolyckor och liknande)

    Jag och min man har en son + ett kommande litet skott inom några dagar... min man äter kött, inget jag brukar kommentera utan det är hans val i livet, men han äter även vegetarisk många gånger då vi äter gemensamma måltider... Vi har valt att våra barn får äta båda delarna (kött och vegetariskt), anser att när dem är stora nog får dem själva avgöra hur dem vill äta och inte äta, tills dess ger vi dem möjliheten till både och. Jag hoppas såklart att de väljer att inte äta kött senare i livet, men jag skulle aldrig påverka dem att göra sina egna val i livet, det kommer helt och hållet vara upp till dem själva att bestämma om hur de vill leva SINA liv. Anser det likadant med religion, barn föds i en familj och får inte en chans till att själva avgöra om de vill leva sitt liv med religion eller inte utan redan ifrån födseln är det bestänt om hur och vad de skall leva efter... ja ja, det kan diskuteras länge och det hör inte hit ;-) haha

    Jag gillar däremot din inställning och ditt sätt att tänka, för visst är det så att folk inte vill inse vad det köper i affärerna ;-) Du verkar ändå på något sätt kunna förstå folk som gör andra val än dig själv och det uppskattar jag =) tack för bra läsning...

    Må gott/Sofia

    SvaraRadera