torsdag 20 december 2012

Att få lov

Idag gjorde de små sin sista dagen på förskolan för det här året. Storebror gör sista dagen i skolan imorgon, sen är det lov!
För min egen del så är det faktiskt lov med. Varken skola eller jobb.
Sen är det väl knappast så att det blir lugnare för att alla är hemma och lediga någon längre tid..
Det brukar inte ta många dagar att inse att all energi ska göras av med på något annat vis.

Men jag ska försöka få till någon dag helt på egen hand i mellandagarna.
Det var ett tag sedan.
De fåtal gånger som jag lyckas ordna barnvakt till allihop, har någon specifik anledning. Någon aktivitet som kräver långdag eller övernattning.
Men jag ska faktiskt försöka åka iväg en heldag själv. Bara jag.
Ett par lurar och en bräda.
Jag har inte åkt utför sedan....ja, jag hade faktiskt inga barn då..
Så lite blåslagen kommer jag nog bli.
Men skönt vore det. Bara koppla bort en stund.

I år firas det julafton här hemma.
Skönt. Slippa åka.
Barnen kan jazza runt i myskläder och förhoppningsvis bara njuta hela dagen.
Gott om släktingar att kräva uppmärksamhet av, kommer det finnas här med.

Men det är en väldigt vemodig tid.
Tomrummet blir så otroligt tydligt nu.
Det här var hennes tid. Julen.
Som givetvis förbereddes halva hösten. Bara för att få ta ut lite av känslan i förskott. Länge.

Men den där entusiasmen lever kvar. Det är det som är så skönt.
Man kan riktigt se hur det glittrar i ögonen på dom. Alla tre.
Det där som gör det till ett firande.

Nu är det jul.

8 kommentarer:

  1. Jag förstår att den här tiden på året är tung. Jag kan inte föreställa mig.

    Men jag hoppas ändå att ni får en fantastiskt fin och rofylld jul med mycket glädje!!

    Kram till er alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack fina du! Och det samma till dig. Kram på sä!:-)

      Radera
  2. Hej Björn!
    Jag känner inte dig och har aldrig kommenterat dina inlägg tidigare, men jag vill önska dig och dina barn en riktigt god jul! Hoppas ni får en skön julledighet tillsammans även om saknaden måste kännas extra stor just nu.
    Du skriver så fint och kärleken till dina barn och din fru märks tydligt i dina inlägg. Dina barn har en fantastisk pappa!
    /Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nora! Tack. Och en god jul till dig!

      Radera
  3. Önskar dig och de dina en fortsatt härlig jul och önskar er ett Gott nytt år.Ett år som jag hoppas kommer präglas av glädje och lycka för dig och dina barn//Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linda! En god fortsättning till dig med.

      Radera
  4. Ville bara önska en riktigt god fortsättning! Jag hoppas att julen är och var precis sådär mysig som jag önskar att alla får uppleva!! Detta med, trots och utöver glädje- och sorgeämnen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mysigt var ordet!;-) God fortsättning!

      Radera