lördag 19 november 2011

Tänk om

Det är märkligt det här med att skriva.
Jag har aldrig använt skrivande som en kanal för att processa tankar tidigare.
Prata däremot. Det har varit min melodi.


Den här bloggen var ett sätt att se om jag kunde "kasta av" mig en del, och kanske få respons som ger andra perspektiv.
Och visst har det fungerat.
För stunden.
Men när jag läser det jag skrivit, så känner jag inte igen mig själv.
Var det verkligen sådär det kändes?
Det där är inte likt mig..

Jag har svårt att känna igen mig själv.

För några dagar sedan så skrev jag ett inlägg, som jag inte publicerade.
Som om jag hade på känn att jag skulle läsa det efter ett tag, och rynka pannan igen.

Och lite så är det.
Jag vet ju att det är hemskt vissa dagar.
En del dagar skrattar jag högt. Eller skriker av glädje efter ett samtal med chefen.

Men det går över så fort i något annat.
Upp och ner utan någon som helst plan yta däremellan.

Och ingenting varar.
Det som jag vet skulle hålla mig i ett glädjerus och ge mig energi därefter, håller någon dag, och sedan är det borta.

Samtigt så är det riktigt bra läsning.
Läser jag något jag själv skrivit och tänker: "oj, var det verkligen så illa?" , så har jag ju det antagligen bättre.


Eller så är de just för att jag fick det ur mig, som det inte känns igen?

Nej, jag vet inte vart jag är på väg med det här.



Tidigare opublicerat inlägg nedan.


Idag ringde prästen.
Det var planerat en grupp för anhöriga, som skulle dra igång nu i November, men som inte blir av pga svalt intresse.

Och det är ju bra.
Att det inte finns ett stort behov av en sådan grupp vill säga.

Vi pratade en stund. Om hur barnen har det, och hur jag har det.
Mitt i det där samtalet så sa hon någonting som hängt med hela dagen.
Vi pratade om att hitta ett sätt att ta sig vidare, när hon sa:

"en del hittar nya sätt att leva, och för andra så blir det inte så."

Tänk om det är just så.
Jag går och går.
Väntar. Som om det ska hända något.
Något som plötsligt ska ske.
Det där som gör att livet styr om på en ny bana.
Där glädjen sitter i.
Där saker faktiskt känns så där mycket. På riktigt.

Men om det inte blir så då?
Om det inte blir mer än så här.
Tänk om det här är livet.
Tänk om den här blöta filten kommer fortsätta ligga över världen.

Många verkar hitta vidare genom att träffa någon ny.
Men det är inte det jag väntar på.
Visst, jag saknar närheten och en sammanhängande konversation ibland, men det är inte svaret jag söker.
Tanken är mera stressande än lockande.

Hur ska jag hitta ett sätt att förlika mig med faktumet, att inget någonsin blir det samma igen?

5 kommentarer:

  1. Björn....jag har frågat mig detsamma, ska det vara så här? Men vet du mitt i allt elände som har hänt så har jag ändå hopp om livet. Men ibland undrar jag, när ska det ändras?eller snarare sagt,hur kommer det att förändras? Mitt utstakade liv är som bortblåst och jag måste lära mig att leva på nytt. Vissa dagar känner jag mig helt tom inför framtiden. Vet liksom inte vilken ände jag ska börja nysta i.
    Tror du att det kan vara så att vi är helt enkelt fullkomligt förvirrade inför framtiden??
    Kram //Annelie

    SvaraRadera
  2. Tomrummet kan aldrig fyllas. Det vet jag med säkerhet. Men går det att få styr på allt det andra som kallas livet? Tror inte heller att lösningen är att hitta "någon ny", i så fall söker man en utfyllnad av det där tomma rummet. Min tanke är definitivt att låta tomheten värka och jävlas. Och samtidigt fylla det med alla vackra minnen. Kanske går det!!

    SvaraRadera
  3. Du skriver så fantastiskt gripande och innerligt, fortsätt med det! Och sen vet man aldrig vad som väntar en i livet, livet tar tvära kast hela tiden, så andas och ta en dag i taget, är nog det bästa men också det svåraste....kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Hej jag tycker du ska fråga den där damen vad hon egentligen menar. Hennes uttalande lät väldigt okänsligt, tycker jag.

    Jag menar inte att jag inte förstår dina tankar och din oro för framtiden men samtidigt har du ju faktiskt redan ett nytt sätt att leva, ensam med barnen.

    Du lever. Du är fantastisk. Framtiden kommer per automatik, för sådant är livet. Ännu mer så när man har tre barn som susar framåt och utvecklas. Det ordnar sig. Du klarar dig.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Vilken gåva att kunna använda dig av ord på det sätt du gör. Det du skriver är vackert och känslostarkt! /Neta

    SvaraRadera